خانه / فرقه های ضاله / سوم اسفند روز درویش، روز به سلطنت رسیدن پهلوی‌ها

سوم اسفند روز درویش، روز به سلطنت رسیدن پهلوی‌ها

تیپ قزاق مستقر در قزوین، سوم اسفند ۱۲۹۹ تهران را تصرف و فتح‌الله اکبر معروف به سپهدار رشتی رئیس الوزراء به سفارت دولت انگلستان که خود حامی کودتا بود پناه برد! تیپ قزاق پس از دیدار و مذاکرات ژنرال انگلیسی “آیرون ساید” با ژنرال رضاخان روانه تهران شده بود و نمایندگان احمدشاه را که برای مذاکره با رضاخان و انصراف تیپ از ورود به تهران به شاه‌آباد [واقع در نزدیکی کوی امامزاده حسن و میدان شمشیری کنونی] آخرین محل استقرار آن رفته بودند بازداشت کرده بود. واحدهای تیپ پس از شنیدن سخنان مهیج سیّد ضیاءالدین طباطبایی خائن و دریافت پول‌هایی را که با خود به شاه‌آباد برده بود [و گویا این پول را از عوامل لندن گرفته بود و به نام مواجب عقب‌افتاده قزاق‌ها پرداخت کرده بود] وارد پایتخت شدند و شهر را که تنها در دونقطه مختصر مقاومتی کرده بود تصرف کردند. مقاومت تنها از سوی پلیس شهر بود که باتحمل چند کشته کنار رفت و روز بعد (چهارم اسفند ۱۲۹۹ = ۲۳ فوریه ۱۹۲۱) سلطان احمدشاه قاجار همراه با صدور اعلامیه‌ای حکم ریاست الوزرایی سید ضیاء و سرداری سپه ژنرال رضاخان را صادر کرد. همین کودتا در روز سوم اسفند منجر به روی کارآمدن رضاخان و سلطنت پهلوی شد. [۱]

اما در سوم اسفند سال ۸۷ و به دنبال تحصن عده‌ای از دراویش در مقابل مجلس در دفاع از اغتشاش برخی صوفیانِ اصفهان، نورعلی تابنده سالروز کودتای انگلیسی را بنام روز درویش نام‌گذاری کرد. اینکه نورعلی تابنده روز کودتای انگلیسی و روز اول سلطنت پهلوی را به‌عنوان روز درویش انتخاب کرد، قطعاً نمی‌تواند نشأت  گرفته از پندارهای عرفانی باشد بلکه این اقدام همسو با تفکر سیاسی این فرقه آن‌هم نشان دادن پیوند بین دراویش و سلطنت طلب‌هاست.

اگر واقعاً قرار بود شخصی از بزرگان دراویش روزی را به‌عنوان روز درویش نام‌گذاری کند، اولویت با بزرگانی از تصوف مثل ابن عربی، غزالی، مولوی و یا حتی بزرگان خود فرقه نعمت اللهیه مثل شاه نعمت‌الله ولی یا مؤسس همین فرقه گنابادیه ملاسلطان گنابادی بود که روزی را به نام روز درویش نام‌گذاری کنند نه شخصی مانند نورعلی تابنده.

در سیاسی بودن این انتخاب هیچ شکی نیست. چون هیچ مناسبت دیگری غیراز این کودتای انگلیسی در این روز نیست که این‌قدر مهم باشد. همچنین اگر این فرقه صوفی، خود را فرقه‌ای شیعه و اسلامی می‌داند می‌بایست یک روز از اعیاد و مناسبت‌های اسلامی را به‌عنوان روز درویش انتخاب می‌کرد. به‌عنوان‌مثال، دراویش که حضرت علی (علیه السلام) را به‌عنوان سرسلسله خود معرفی کرده‌اند، باید روز میلاد حضرت علی (علیه السلام) را روز درویش قرار می‌دادند. یا مثلاً عید غدیر یا اعیاد اسلامی دیگر را. یا حداقل کاری که می‌توانستند انجام دهند این بود که روز تولد ملاسلطان گنابادی مؤسس این فرقه را روز درویش قرار دهند، نه روز کودتای انگلیسی و به سلطنت رسیدن پهلوی‌ها.

درباره jameye no

پیشنهاد بررسی

مقایسه «بازدارندگی از زنا» در اسلام و بهائیت

یک پژوهشگر در زمینه‌ی بهائیت به همراه مبلّغی بهائی، به بررسی میزان بازدارندگی حکم زنا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *